Kamermuziek Lab

Rubens Consort Kamermuziek Lab 2017

Het Kamermuziek Lab is een unieke kamermuziekervaring voor drie young professionals: een concerttournee samen met het Rubens Consort, aangevuld met coaching in het zelf lesgeven en podiumpresentatie. Het traject is een vervolg op de Rubens Quartet Prijs (jaarlijks sinds 2009), zoals het Rubens Consort een nieuwe gedaante is van het voormalige Rubens Quartet (2000-2016).

Op voordracht van het Prinses Christina Concours selecteren we jaarlijks drie jonge talenten, die de kans krijgen om op een intensieve en op de praktijk gerichte manier kennis te maken met het fenomeen samenspelen. Samen met twee leden van het Rubens Consort wordt een zorgvuldig samengesteld programma ingestudeerd. In feite verzorgen wij hiermee een serie masterclasses op maat, inclusief daadwerkelijk samenspel met gespecialiseerde kamermusici. Het ingestudeerde programma voeren wij uit in drie van de belangrijkste zalen van Nederland, waardoor de essentiële podiumervaring wordt toegevoegd aan de praktijklessen. De geselecteerde musici waren in 2017 violiste Vera Werkman (17), celliste Florianne Remme (17) en pianist Manuel Sanguino (18).
Het Consort wil Nederlanders van alle leeftijden bij het kamermuziekgenre betrekken en hun beleving zoveel mogelijk verdiepen. Een op een door samen te spelen met young professionals, daarnaast door jongere kinderen actief te laten participeren, en tenslotte door het resultaat op de podia te delen met talloze concertgangers. De samenwerking met het Prinses Christina Concours is reeds negen jaar lang een vaste waarde in ons concertseizoen. Deze eerste editie “nieuwe stijl” is bijzonder succesvol verlopen.

Na een stevige “inzeeprepetitie” in het voorafgaande weekend ging op 17 februari het officiële gedeelte van het Kamermuziek Lab van start. Op het prachtige landgoed Berkenrode te Heemstede werd drie dagen lang hard gewerkt aan Beethovens Strijktrio in c en aan het Pianokwintet van Dvořák. Dit intensieve weekend werd afgesloten met een informeel optreden voor genodigden op de zondagmiddag. De concerten, die gepland stonden voor de week erop, verliepen voorspoedig; de laureaten maakten een explosieve ontwikkeling door, en overtroffen iedere keer weer hun eerdere muzikale prestaties. Deze optredens konden dan ook rekenen op een uiterst positieve ontvangst van zowel publiek als programmeurs: in alle zalen is het Kamermuziek Lab direct voor een vervolg in 2018 uitgenodigd. Tijdens ieder concert heeft een van de laureaten een mondelinge toelichting gegeven aan de toehoorders. De musici van het Rubens Consort hechten bijzonder aan deze vorm van communicatie met het publiek, en hebben daarom deze vaardigheid ook bij de young professionals aangemoedigd.

Ter afsluiting van het Lab brachten alle vijf musici een bezoek aan de Stichting Kindersymfonie. Een dag lang werden de jonge muzikantjes daar ondergedompeld in het kamermuziekgenre. De prijswinnaars van het Prinses Christina Concours zetten hun eerste stapjes in het coachen van de kinderen, en werden daarin steeds begeleid door de musici van het Rubens Consort. Al met al voor iedereen een leerzame ervaring, die culmineerde in een spannend slotoptreden in de kerk van Postwijck te Baambrugge. De leerlingenensembles lieten allemaal van zich horen, gevolgd door een workshop kamermuziek en een educatief optreden van het Kamermuziek Lab ensemble met Beethoven en Dvořák.

We kijken met tevredenheid en gepaste trots terug op het Kamermuziek Lab. Deze eerste editie in de nieuwe stijl is dan ook zeer succesvol verlopen. Alle doelgroepen, van het concertpubliek tot de Prinses Christina Concours laureaten en de jonge muzikantjes van de Kindersymfonie, zijn op een actieve en inspirerende manier aangesproken en geënthousiasmeerd voor het kamermuziekgenre. De artistieke ontwikkeling die we de young professionals hebben zien en horen doormaken, was indrukwekkend. Voor ons is die metamorfose het bewijs van de zin en noodzaak van het Kamermuziek Lab, en een inspirerende stimulans om dit project in nieuwe concertseizoenen voort te zetten.

In de zomer van 2017 beleefde het Kamermuziek Lab zijn Amerikaanse première. Tijdens de Indiana University Summer String Academy in Bloomington (IN) hebben we met drie geselecteerde jonge talenten (violiste Célina Béthoux, altviolist William Mayhew en celliste Flora Csoke) een maand lang gewerkt aan het Strijkkwintet in C van Beethoven. Het was een ontzettend inspirerende maand en we zijn al bezig met plannen voor de volgende editie in de zomer van 2018!

Met de volgende Nederlandse editie in 2018 vieren we het tweede lustrum van de samenwerking tussen Rubens en het Prinses Christina Concours, en tegelijk de vijftigste verjaardag van het concours! Bij die speciale gelegenheid willen we het Kamermuziek Lab een extra feestelijk tintje geven; over de precieze invulling zijn we nog in overleg met concours en podia.